Μέσα από την αντίληψη του ανθρώπου της Ηπείρου ότι η φύση είναι ένα μεγάλο βιβλίο που πρέπει ο ίδιος ευλαβικά να ανοίξει και να μελετήσει γεννήθηκαν οι παραδοσιακές τέχνες, στις οποίες βλέπουμε μια αδιάσπαστη συνέχεια από την αρχαία εποχή. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η λαϊκή ιατρική. Μια πρακτική ιατρική που δε στηρίζεται στην υπόθεση και το πείραμα, αλλά προσεγγίζει την αρχή της αναλογίας ανάμεσα στον άνθρωπο και στα βασίλεια της φύσης.
Οι εμπειρικοί γιατροί της Ηπείρου αντλούσαν τις γνώσεις τους από την παρατήρηση και την εμπειρία των προγενεστέρων τους. Από την παράδοση αντλούμε ότι ήταν μια κλειστή ομάδα και ότι οι γνώσεις μεταβιβάζονταν μόνο σε εκείνους που ήταν έτοιμοι για αυτό. Οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν μια δική τους συνθηματική γλώσσα και όλες οι γνώσεις, οι ουσίες που χρησιμοποιούσαν και ο τρόπος παρασκευής τους, ήταν προσβάσιμα μόνο στα μέλη της ομάδας. Περίφημοι εμπειρικοί γιατροί υπήρξαν αυτοί που στο τέλος του 17ου αιώνα κατοικούσαν γύρω από την χαράδρα του Βίκου και έγιναν γνωστοί σε όλο τον ελληνικό χώρο ως Βικογιατροί. Λίγη από την γνώση τους έγινε γνωστή σε εμάς από δύο χειρόγραφα που δημοσιεύτηκαν. Αυτό που παρατηρεί κανείς μετά την ανάγνωση τους είναι οι ομοιότητες που υπάρχουν με αρχαιότερα κείμενα επειδή τα χειρόγραφα δεν αποτελούνται μόνο από ιατρικές οδηγίες αλλά και από μαγικές που έχουν την βάση τους στους μαγικούς παπύρους του 3ου και 4ου μ.Χ. αιώνα της Αιγύπτου. Μέσα σε αυτά τα χειρόγραφα μπορεί κανείς να διαβάσει οδηγίες όπως η πρόγνωση τόσο για τα ψυχικά χαρακτηριστικά όσο και για τα σωματικά, καθώς και για την μοίρα ξεχωριστά ανδρών και γυναικών Ζωδιακού κύκλου. Η πιο πιθανή υπόθεση για το πως βρέθηκαν τέτοια στοιχεία στα χέρια αυτών των ανθρώπων είναι ότι κάτοικοι από το Ζαγόρι ταξίδευαν συχνά στις χώρες τις Βαλκανικής, τη Ρωσία και την Αίγυπτο. Οι κάτοικοι του χωριού Αρίστη ταξίδευαν κατά προτίμηση στην Σερβία, του Πάπιγκου στην Ρουμανία και των Κήπων στην Αίγυπτο. Όλα αυτά τα χωριά βρίσκονται γύρω από την χαράδρα του Βίκου. Αυτό που φαίνεται φανερά είναι ότι υπήρχε μια επικοινωνία που στην βάση της ήταν εμπορική αλλά μαζί με αυτή μεταφέρθηκαν και γνώσεις.
Μερικά αποσπάσματα από τα χειρόγραφα είναι τα εξής: «Όταν ο άνθρωπος έχει βήχα να βράσει πήγανον (ruta graveolens) και να το πίνει, εάν δε έχει παλιό βήχα μαρανθόσπορο με κρασί να βράσει και να πίνει ταχέως από ένα φλιτζάνι, ας τρώγει από κοντά και πράσα ψημένα με ζάχαρη και θεραπεύεται». Παρακάτω αναφέρεται:
«Όταν κάποιος τρώει και δεν χωνεύει να βράσει ρίγανη με κρασί να πιει και διορθώνεται»
«Όποιος κοιμάται βαριά και δεν ξυπνάει, πηγανόσπορο βάλε στο μαξιλάρι του, μάλιστα σε προσκέφαλο και ξυπνάει»
«Όταν βουβαθεί ο άνθρωπος τρίψουν άλας , ανακάτωσον με λάδι, δος πιειν και ομιλεί καθαρότατα»
« Όταν τρέχει αίμα από την μύτη κάψε κέρατο βοδιού, κάμε το σκόνη και φύσηξε το με καλάμι»
«Όταν ο άνθρωπος λιποθυμάει πάρε ξηρό βασιλικό και βάλτο σε νερό ή σε άσπρο κρασί να μουσκέψει και ας πίνει από αυτό»
«Εις δάγκωμα όφεως 3 δράμια αφιόνι ,3 δράμια νισιατίρι , 3 κεφάλια σκόρδα βάλτα με ξινόγαλο ή μαρκάτο (γιαούρτι) και άλειψε όλο το μέρος ολόγυρα»
Υπάρχουν και αποσπάσματα με μαγικό χαρακτήρα όπως: «όταν έχεις κανένα εχθρό και φοβάσαι γράψε το όνομα του ‘εις ένα φύλλο δάφνης και βάλτο στο πόδι σου και περπάτα όπου θες και δεν φοβάσαι ποια από αυτόν».
Μέσα σε όλα αυτά βλέπουμε μια παράδοση χρόνων και μια διαφορετική προσέγγιση της φύσης και την βαθιά αλληλεξάρτηση του ανθρώπου με αυτήν.